پنل مدیریت
  خروج
پرستو وب

پنج توصيه براي آنكه به اهداف درازمدت خود پايبند بمانيد

موفقيت > مهارت هاي زندگي   |   نویسنده: سيدموسي حسيني (دكتراي روانشناسي عمومي)   |   تاریخ: ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۱ دي

بيشتر مردم بسته به محلي كه زندگي مي‌كنند، آخر سال كه مي‌شود به فكر گرفتن تصميم‌هاي مهم براي سال جديد مي‌افتند.

بسياري از ما در آستانه سال نو تصميمات مهمي مي‌گيريم.

براي بسياري از ما سال جديد "شروعي تازه" است كه در آن مي‌توانيم براي پيشرفت و بهبود خود هدف‌هايي تعيين كنيم.

شايد تصميماتي در مورد زندگي سالم‌تر يا پس‌انداز بيشتر؟

شايد هم بخواهيد سرگرمي تازه‌اي را شروع كنيد يا چيزي را به طور كامل ترك كنيد؟

هر تصميمي كه براي سال جديد داشته باشيد، بدون هيچ ترديدي، بايد انگيزه داشته باشيد.

همانطور كه خيلي از ما خوب مي‌دانيم انگيزه به راحتي به چنگ نمي‌آيد.

بنا بر تحقيقي كه در دانشگاه اسكرانتون، واقع در ايالت پنسيلوانياي آمريكا انجام گرفت، فقط 8 درصد از افرادي كه تصميمات سال نو مي‌گيرند مي‌توانند اهداف و تصميم‌هاي خود را عملي كنند.

اما ممكن است شما جزو آنها نباشيد.

در اينجا پنج روش ساده براي پيشگيري از شكست و پايبند‌ ماندن به تصميم‌ها را آورده‌ايم كه در تمام طول سال كاربرد دارد.

موفق باشيد!

 

1) از كم شروع كنيد.

اگر هدف‌هاي واقع‌بينانه‌اي براي خود تعريف كنيد، احتمال موفقيت‌تان بيشتر است.

راشل واين‌اشتاين، روان‌درمانگر، مي‌گويد: "بخشي از مشكل اينجاست كه ما هدف‌هاي خيلي بزرگي براي خود تعيين مي‌كنيم، با اين فرض نادرست كه ما در سال جديد مي‌توانيم كاملاً آدم ديگري بشويم".

وقتي از هدف‌هاي كوچك شروع كنيد، مي‌توانيد آهسته آهسته آن را به هدف‌هاي بزرگ‌تر گسترش دهيد.

براي مثال، اول كفش ورزشي مناسب دويدن بخريد و فواصل كوتاهي را بدويد به‌جاي اينكه از همان ابتدا هدف خود را شركت در مسابقه دوي ماراتن قرار دهيد.

يا اگر به آشپزي علاقه داريد، بهتر نيست هفته‌اي يك‌بار به فرد بزرگ‌سالي در آشپزي و پختن غذا كمك كنيد تا مهارت‌هاي آشپزي خود را بهتر كنيد؟

منظورمان اين نيست كه هدف‌هاي خودتان را كوچك و محدود كنيد، منظور اين است كه طوري آنها را تنظيم كنيد كه بتوانيد به نتايج و موفقيت طولاني‌مدت برسيد.

واين‌اشتاين توضيح مي‌دهد چون در عمل " تغيير با گام‌هاي كوچك در زمان طولاني اتفاق مي‌افتد".

 

2) دقيق و مشخص باشيد

ما اغلب هدف‌هايي براي خودمان تعيين مي‌كنيم بدون اينكه برنامه و نقشه‌اي براي اجراي آنها داشته باشيم.

بسيار مهم است كه جزئيات را به روشني براي خودمان ترسيم كنيم.

بنا به نظر پروفسور نيل لوي از دانشگاه آكسفورد :" اينكه بگوييم سه‌شنبه‌ها بعد‌از‌ظهر و شنبه‌ها صبح ورزش خواهم كرد بيشتر احتمال دارد موفقيت‌آميز باشد تا فقط بگوييم من بيشتر ورزش خواهم كرد".

وقتي كارها را به اين صورت مشخص و عملي ترتيب دهيد، مي‌توانيد اطمينان پيدا كنيد كه نه فقط تصميم گرفتيد و قصد داريد آن كار را انجام دهيد بلكه گام‌هاي عملي براي انجام و رسيدن به آن را هم برداشته‌ايد.

 

3) حامي و پشتيبان بيابيد

يافتن افرادي كه در مسير مورد‌نظرتان با شما همراه شوند، يكي از بهترين انگيزه‌هاست.

اين كار ممكن است شركت در كلاسي همراه با دوستي باشد يا اعلام عمومي تصميماتي كه گرفته‌ايد.

وقتي تعهد خودمان را به تصميمي به نمايش گذاشتيم، بيشتر احتمال دارد كه آن را پي بگيريم و به آن پايبند بمانيم.

دكتر جان مايكل، فيلسوف دانشگاه واريك در كاونتري، عوامل اجتماعي دخيل در ايجاد تعهد و پايبندي به تعهدات را بررسي و مطالعه مي‌كند.

او معتقد است ما بيشتر تمايل به پايبندي به تصميمات و تعهدات‌مان داريم وقتي بدانيم آنها براي ديگران هم اهميت دارند، يا به عبارتي در صورت شكست، "جان ديگران در گرو تصميمات ماست".

پس چه موضوع انجام تعهد يا يافتن حمايت و پشتيباني باشد، درگير كردن افراد ديگر در ماجرا به شما در رسيدن به اهداف‌تان كمك خواهد كرد.

 

4) غلبه بر شكست

وقتي كارها سخت و درهم‌ پيچيده مي‌شود، درنگ كنيد و شرايط را دوباره ارزيابي كنيد.

چه موانعي در برابر‌تان قرار دارد؟ چه راهبرد‌هايي از همه مؤثرترند؟ چه راهبرد‌هايي از همه بي‌فايده‌ترند؟

تلاش كنيد تا واقع‌بين‌تر باشيد و قدر كمترين و كوچك‌ترين موفقيت‌ خود را بدانيد.

اگر مي‌خواهيد به تصميم خود پايبند بمانيد، چرا راه ديگري را امتحان نمي‌كنيد، راهي كه نيروي اراده شما را هم تقويت كند؟

تغيير‌ و‌ تبديل‌هاي ساده در زندگي روزمره به شما كمك مي‌كند كه در مسير درست پيش برويد.

اگر تصميم داريد كه تغذيه سالم‌تري داشته باشيد، مي‌توانيد ميزان كربو‌هيدرات مصرفي خود را فقط با مصرف انواع سالم‌تر پستا و نان تهيه شده با آرد كامل غلات به‌جاي آرد‌هاي تصفيه‌شده، كاهش دهيد.

يا مي‌توانيد به‌جاي ميان‌وعده‌هايي مثل كيك و بيسكوئيت از مواد ‌غذايي طبيعي گياهي يا اسموتي‌هاي طبيعي استفاده كنيد تا ميزان چربي‌هاي اشباع‌شده مصرفي خود را كاهش دهيد.

 

5) تصميم خود را با هدف‌هاي طولاني‌مدت‌تان هماهنگ كنيد

به نظر دكتر آن سونبورن، روان‌شناس رفتاري، بهترين تصميم‌ها، آنهايي هستند كه شما را در دستيابي به بخشي از برنامه طولاني‌مدت زندگي‌تان ياري دهند، نه آنهايي كه مبهم و آرماني هستند.

اگر هيچ علاقه‌اي به ورزش نداريد، تصميم اينكه ورزشكار درخشاني بشويد، وصله ناجوري براي شما خواهد بود.

او مي‌گويد:"افرادي كه بسيار بر نيروي اراده خود تكيه مي‌كنند، معمولاً شكست مي‌خورند".

پس هر وقت خواستيد تصميمي بگيريد كه به آن علاقه داريد يا شما را بر‌مي‌انگيزد، بهتر است برنامه اجراي آن را با تمام جزئيات از همان روز اول بريزيد. در نبرد با موانع پيش رو، خودتان را از حمايت و پشتيباني ديگران بي‌نصيب نگذاريد

 




کلمات کلیدی
 موفقيت      برنامه ريزي     
14
دیدگاه شما  

5 سيد محسن هاشمي   1397/10/12

خدمات و محصولات

طراحی وبسایت

سئو و بهینه سازی

سیستم اتوماسیون اداری

پرتال های سازمانی

سامانه پیام کوتاه

تماس با ما

پست الکترونیک: ParastoTeam@gmail.com

آدرس: قم - خیابان معلم - مجتمع ناشران -

طبقه چهارم- دفتر تیم برنامه نویسی پرستو

تلفن: 9195423622 98 +

تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم برنامه نویسی پرستو بوده و محفوظ می باشد.