پنل مدیریت
  خروج
پرستو وب

روان‌شناسي رنگ‌ها در طراحي سايت و برندينگ

آموزش > طراحی وب   |   نویسنده: محمدابراهيم ناظري   |   تاریخ: ۱۳۹۷ يکشنبه ۲ دي

رنگ‌ها بيشترين چيزي است كه بينايي انسان با آن سر و كار دارد. در واقع انسان موجوداتي بصري هستند. رنگ‌ها بيشترين تاثيرگذاري را بر روي انسان دارد. رنگ هايي در طبيعت وجود دارد كه انسان با ديدن آن شور و شوق و اميد به زندگي پيدا مي‌كنند، به حس اعتماد و اطمينان و آرامش دست مي‌يابند و يا رنگ‌هايي هست كه نشاني از قدرت و ثروت را نمايانگر است. در طراحي سايت و بازاريابي و برندينگ يكي از مهم‌ترين اصولي كه بايد رعايت شود انتخاب رنگ مناسب و رنگ‌بندي سايت و حتي لوگوي تجاربي و برندينگ يك سازمان است. در اين مطلب سعي داريم تا شما را با اهميت روان شناسي رنگ ها آشنا سازيم.

انتخاب رنگ مناسب

آنچه باعث ارتباط برقرار كردن كاربر با يك سايت مي‌شود طراحي يك سايت (UI) است. اين طراحي به صورت يك رنگ تنها انجام نمي‌شود و نيازمند تركيب شدن چندين رنگ به شكلي است كه كاربر از ورودش به سايت لذت ببرد.

 

روانشناسي رنگ‌ها

يكي از مهمترين اصول براي برندينگ انتخاب رنگ مربوط به لوگو و برند صاحب وب سايت است. منظور از رنگ اصلي همان رنگي است كه برجسته تر از رنگ‌هاي ديگر در برند است و به چشم مي‌آيد مانند رنگ آبي فيس‌بوك.

استفاده از رنگ اصلي در وب سايت يا برند شما به شما كمك مي‌كند تا احساسات مختلفي را در بازديد كنندگان وب سايت خود ايجاد كنيد. احساساتي مانند هيجان، قدرت، ظرافت. رنگ اصلي برند شما رنگي است كه مخاطبان شما آن را به خاطر مي‌سپارند. اگر در حال حاضر براي برند و شركت خود لوگو طراحي نكرده‌ايد يك از راه‌هاي انتخاب تم رنگي در طراحي سايت اين است از رنگ‌هاي برجسته لوگوي خود استفاده كنيد. ادامه مقاله را بخوانيد تا راحت‌تر بدانيد چه رنگي مناسب كسب و كار شماست.

 

معناي رنگ‌ها: چه رنگي را انتخاب كنيم؟

شركت‌هاي بزرگ هرگز رنگ‌هاي برجسته (رنگ برند) خود را اتفاقي انتخاب نمي‌كنند. رنگ برند از جمله مواردي است كه بايد با توجه به استراتژي‌هاي برندسازي و بازاريابي انتخاب شود. رنگ‌هاي مختلف اين قابليت را دارند كه خريداران مختلفي به خود جذب كنند و حتي باعث تغيير رفتار مشتريان شوند. در ادامه به بررسي رنگ‌ها مي‌پردازيم:

رنگ‌هاي گروه سبز:

رنگ سبز نشان دهنده ثروت ، سلامت ، آرامش خاطر و طبيعت است. رنگ سبز راحت‌ترين رنگ براي پردازش چشم است. بنابراين اثري آرام‌بخش بر چشم دارد. رنگ سبز دومين رنگ مورد علاقه در بين خانوم‌ها و آقايان است.

رنگ‌هاي گروه زرد:

رنگ زرد نشان دهنده نيروني جواني‌، خوش بيني و سرخوشي است. عموماً براي جلب نظر مخاطب استفاده مي‌شود. پردازش رنگ زرد به چشم فشار بيشتري مي‌آورد بنابراين بهتر است در استفاده از آن براي طراحي سايت زياده‌روي نكنيد!

رنگ هاي گروه نارنجي:

رنگ نارنجي نشان دهنده صميميت ، شور و شوق و خلاقيت است. اين رنگ افراد را ترغيب به دست به كار شدن و دست به عمل زدنمي كند. مانند ترغيب به خريد يا دنبال كردن خبرنامه وب سايت.رنگنارنجي خريداران هيجان زده را به خود جذب مي كند .

رنگ هاي گروه قرمز:

رنگ قرمز نشان دهنده احساسات تند و شديد ، انرژي ، اضطرار ، جنب و جوش ، هيجان و خطر است. معمولا براي ايجاد اضطرار و فوريت در افراد براي اقدام به خريداستفاده مي شود. در فعال كردن واكنش هاي احساسي قوي موثراست.معمولا رستوران ها براي تحريك اشتها از اين رنگ استفاده ميكنند.

رنگ هاي گروه صورتي:

رنگ صورتي نشان دهنده زنانگي ، جذابيت ، پاكي و معصومي ، باروري و حس هاي عاشقانه است. معمولا براي ارائه خدمات و خدمات مخصوص بانوان و دخترهاي جوان استفاده مي شود.

رنگ هاي گروه بنفش:

رنگ بنفش نشان دهنده حس سلطنتي ، ثروت ، موفقيت و دانايي است. بيشتر براي خدمات زيبايي و ضد پيري از اين رنگ استفاده ميشود.رنگ بنفش تاثيري آرامش بخش روي افراد دارد. بنابراين رنگ مناسبي براي ايرلاين هاي هوايي هم هست.

رنگ هاي گروه آبي:

رنگ آبي نشان دهنده اعتماد ، امنيت ، ثبات ، دوستي و آرامش است. معمولا در براي بيزينس ها و بانك ها از اين رنگ استفاده مي شود تاحس اعتماد وامنيت را به مخاطب القا كند.رنگ آبي اولين رنگ مورد علاقه در بين خانوم ها و آقايان است.

رنگ هاي گروه خاكستري:

رنگ خاكستري نشان دهنده بي طرفي ، سادگي ، آرامش ، آينده نگري و عقلانيت است. رنگ خاكستري رنگي بدون احساس است و بيشتر در ارتباط با صنعت، تكنولوژي، دقيق بودن، بازرسي، خبره بودن يا حتي كمال مي‌باشد.

رنگ هاي گروه مشكي:

رنگ مشكي نشان دهنده قدرت ، لوكس بودن، كمال ، وقار و متانت است. معمولا براي بازاريابي برندهاي لوكس استفاده مي‌شود تا حرفه‌اي بودن، دقت و قدرت را به مخاطب نشان دهد.

حال تصوير بهتري از رنگ ها در ذهن داريد و ايده هاي بهتري براي انتخاب رنگ برند يا طرح وب سايت به ذهنتان خواهد آمد. رنگي كه بيشتر با نوع كسب و كار شما جور است و بيشتر بر بينندگان وب سايت شما تاثير ميگذارد. اگر همچنان براي انتخاب رنگ مناسب در طراحي سايت مردد هستيد به اين معني است كه بايد وقت بيشتري براي درك بهتر رابطه برند و بيزينس خود با مخاطبان يا مشتريان بگذاريد.

واقعيت اين است تمام رنگ ها مناسب كسب و كار يا طراحي سايت مربوط به آن نيستند. اگر شما براي مثال لوازم يوگا مي‌فروشيد، رنگ بنفش (حس سلطنتي، ثروت) يا رنگ مشكي (قدرت و لوكس بودن) انتخاب خيلي مناسبي براي شما نخواهند بود.در عوض بهتر است رنگ هايي مثل سبز (سلامتي و آسايش)، خاكستري (سادگي و آرامش)، آبي (دوستي و آسودگي) يا حتي قرمز (احساسات تند و انرژي) را براي طراحي سايت يا برند مربوط به فروش لوازم يوگا در نظر بگيريد.

در مطلب بعدي به اين سؤال پاسخ خواهيم داد كه : براي انتخاب رنگ مناسب در طراحي وب سايت چه مواردي را بايد رعايت كنيم؟



دیدگاه شما  

خدمات و محصولات

طراحی وبسایت

سئو و بهینه سازی

سیستم اتوماسیون اداری

پرتال های سازمانی

سامانه پیام کوتاه

تماس با ما

پست الکترونیک: ParastoTeam@gmail.com

آدرس: قم - خیابان معلم - مجتمع ناشران -

طبقه چهارم- دفتر تیم برنامه نویسی پرستو

تلفن: 9195423622 98 +

تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم برنامه نویسی پرستو بوده و محفوظ می باشد.