پنل مدیریت
  خروج
پرستو وب

بازاريابي محتوا (Content Marketing) - قسمت آغازين

آموزش > متفرقه   |   نویسنده: محمدابراهيم ناظري   |   تاریخ: ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۸ آذر

#محتوا پادشاه است. اوايل سال 1996 ميلادي بود كه بيل گيتس كارآفرين و بازرگان مشهور دنيا مقاله اي را تحت عنوان «محتوا پادشاه است» منتشر كرد. مقاله اي با عنواني ستودني كه هنوز هم به عنوان حقيقتي انكار ناپذير مي‌توان از آن ياد كرد. اما منظور او از اين عنوان چه بوده است؟

براي درك بهتر موضوع خلاصه‌اي از اين مقاله را با هم مرور مي‌كنيم:

محتواي آنلاين حوزه‌اي است كه من انتظار دارم پول زيادي در آن توليد شود. همانطور كه اين اتفاق قبل از اين در زمينه پخش تلويزيوني رخ داد.

انقلاب تلويزيوني كه نيم قرن پيش شروع شد، تعداد زيادي از صنايع را مشغول توليد دستگاه تلويزيون كرد؛ اما برنده‌هاي بلندمدت اين صنعت كساني بودند كه از تلويزيون براي نمايش اطلاعات و سرگرمي استفاده كردند.

هنگامي كه يك شبكه تعاملي مثل اينترنت متولد مي‌شود؛ تعريف «محتوا» بسيار گسترده مي‌گردد. در نتيجه فرصت‌هاي گسترده‌اي نيز براي اكثر شركت‌ها در زمينه تهيه اطلاعات يا سرگرمي ايجاد مي‌شود.

يكي از موارد هيجان‌انگيز در مورد اينترنت اين است كه هر كسي با يك كامپيوتر و مودم مي‌تواند هر محتوايي را كه مي‌تواند ايجاد و منتشر كند. به يك معني اينترنت معادل يك سيستم چندرسانه‌اي مشابه دستگاه فتوكپي است. اين رسانه اجازه مي‌دهد كه محتوا با هزينه كم، صرف نظر از تعداد مخاطبان تكثير شود.

اينترنت همچنين به محتوا اجازه مي‌دهد تا در سراسر جهان توزيع شود. در واقع اين كار هزينه بسيار ناچيزي را به ناشر تحميل مي‌كند. در اين زمينه فرصت‌ها قابل توجه هستند؛ و امروزه بسياري از شركت‌ها قصد دارند محتواي اينترنتي ايجاد كنند.

البته انتظار مي‌رود كه محتوا در اينترنت مشابه آنچه در صفحات روزنامه است نباشد؛ و امكانات تعاملي بيشتر، فضاي توسعه بيشتري را براي محتوا فراهم كند.

اگر انتظار داريم كه مردم كامپيوترهاي‌شان را براي مطالعه روي صفحه نمايش روشن كنند؛ بايد به آنها با اطلاعات به‌روز پاداش داد. آنها به صوت و حتي ويدئو نياز دارند. آنها بايد فرصت دسترسي به نوعي تعامل شخصي، فراتر از نوشتن نامه به نويسنده را در فضاي آنلاين داشته باشند.

براي رشد اينترنت، ارائه‌دهندگان محتوا بايد روي كار خود سرمايه‌گذاري كنند. چشم‌انداز درازمدت اين كسب و كار خوب است؛ اما من حدس مي‌زنم در كوتاه‌مدت نااميدي نيز وجود داشته باشد. به عنوان مثال در آغاز كار ايده‌هاي كسب درآمد از تبليغات و فروش اشتراك براي دريافت محتوا، ممكن است به خوبي كار نكند؛ اما زمان همه چيز را حل خواهد كرد…”

نكته مهم اين مقاله ديدگاه دقيق و پيش بيني درست وي از آينده اينترنت و بازار محتواست. او به خوبي شرح مي‌دهد كه در آينده چه چيزي انتظار ما را خواهد كشيد و آينده اينترنت در دست چه كساني مي باشد. حال به سراغ اصل ماجرا مي‌رويم:

 

تعريف بازاريابي محتوا

جو پوليتزي در تعريف بازاريابي محتوا مي‌نويسد: بازاريابي محتوا فرايندي در كسب و كار است كه به توليد و توزيع محتواي گيرا و مجاب‌كننده، براي جلب توجه، جذب و درگيركردن يك گروه مشخص هدف از مخاطبان، با هدف برانگيختن اقدام‌هاي سودآور در مشتريان مي‌پردازد.

دَميَن رايان هم در كتاب Understanding Digital Marketing خود توضيحات زير را در زمينه‌ي بازاريابي محتوايي ارائه مي‌دهد: بازاريابي محتوا با ارضاء سريع و لحظه‌اي نياز به اطلاعات در مشتريان بالقوه، براي آن‌ها ارزش مي‌آفريند. بازاريابي محتوا، مشتريان بالقوه را بدون فشار براي خريد، [با محصول] جذب و درگير مي‌كند.

بازاريابي محتوا پيش از اين هم وجود داشته و قدمتي طولاني دارد. ضمن اين‌كه در عصر ديجيتال هم، هنوز بازاريابي محتوا مي‌تواند خارج از بستر وب و اينترنت انجام شود: عرضه‌ي يك كتاب كوچك به عنوان خلاصه‌ي 100 كتاب منتشر شده در يك سال اخير توسط يك ناشر، نمونه‌اي از بازاريابي محتوا با استفاده از ابزارهاي مكتوب محسوب مي‌شود.

 

علت رونق گرفتن بازاريابي محتوا

پيشتر گفتيم كه بازاريابي محتوا از قرن‌هاي گذشته رواج داشته است و قدمت زيادي دارد اما اين‌كه در اين سال‌ها اين مبحث به طور گسترده‌اي رونق پيدا كرده و رشد بسيار زيادي نموده است دلايل بسيار زيادي دارد كه به صورت نمونه مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

  1. كاهش هزينه‌ي نشر محتوا
  2. افزايش دسترسي به اينترنت و استفاده از كامپيوتر و موبايل
  3. افزايش سهم مشتري در فرايند تصميم‌گيري و خريد
  4. افزايش هزينه رسانه‌هاي سنتي

در پست‌هاي بعدي ان شاء الله بيشتر درباره اين دلايل بحث و تبادل نظر خواهيم كرد.



دیدگاه شما  

1 سيدعبدالحميدحسيني   1397/09/28

خدمات و محصولات

طراحی وبسایت

سئو و بهینه سازی

سیستم اتوماسیون اداری

پرتال های سازمانی

سامانه پیام کوتاه

تماس با ما

پست الکترونیک: ParastoTeam@gmail.com

آدرس: قم - خیابان معلم - مجتمع ناشران -

طبقه چهارم- دفتر تیم برنامه نویسی پرستو

تلفن: 9195423622 98 +

تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم برنامه نویسی پرستو بوده و محفوظ می باشد.