پنل مدیریت
  خروج
پرستو وب

12 روند برتر طراحي وب در سال 2018

آموزش > طراحی وب   |   نویسنده: سيد عبدالعظيم حسيني   |   تاریخ: ۱۳۹۷ پنج شنبه ۵ مهر

 

بيشترين سمت و جهت گرايش‌هاي طراحي وب


بيشترين گرايش‌هاي طراحي وب در سال 2017 به چه سمتي بود و در سال 2018 چه چيزي فراگير خواهد شد؟ در سال 2017 شاهد نوآوري‎هايي در صنعت طراحي بوديم. از تايپوگرافي مدرن تا رنگ‎هاي پرزرق و برق و گذر از طراحي وب تعاملي. با ورود به سال جديد ميلادي، افراد برجسته حوزه طراحي ديدگاه‎ها، مشاهدات و پيش‌بيني‎هاي خود را در اين رابطه با ما به اشتراك مي‎گذارند.


  1-   انيميشن وب

كريس گنون طراح وب تعاملي مي‎گويد: «انيميشن مي‎تواند نقش بزرگي در اجراي ايده‎ها و فهم ساده‎تر رابط‎ها ايفا كند. در دنياي پرشتابي كه همه عجله دارند و زمان كوتاه است، انيميشن مي‎تواند طرح و ايده‎هاي پيچيده را ظرف مدت زمان كوتاهي به مخاطب منتقل كند.»
برونو ورسا طراح ديجيتال ارشد Lightful نيز با اين نظر موافق است و مي‎گويد: «داستان‌پردازي و شخصيت‌سازي چيزي است كه در تجارت به سبك قديم و جديد مورد استفاده قرار مي‎گيرد تا توجه مخاطبان جلب شود و انيميشن نقش بزرگي در آن ايفا مي‎كند.» او در ادامه مي‎گويد: «در دنياي ديجيتال انيميشن‎ها قدرت كسب و كار ما را به نمايش مي‎گذارند و آن را از وضعيت ايستا به‌شكل پويا تبديل مي‎كنند.»
با اين اوصاف در سال 2018 شاهد چه رويداد خاصي در انيميشن خواهيم بود؟ مسلماً لوگوهاي انيميشني پررونق‌تر خواهد شد و فرصت بيشتري به شركت‎ها خواهد داد تا نام تجاري خود را بيشتر مطرح كنند. اما انجام درست آن يك مسئوليت بزرگ است. گنون مي‎گويد: «اين يك ارائه بصري از يك شركت در فضايي كوچك است و يك لوگوي خوب مي‎تواند دربرگيرنده معاني بسياري باشد. همچنين شاهد بازگشت فرمت GIF خواهيم بود، زيرا ماهيت انيميشن‎هاي GIF به‌شكلي است كه تقريباً در هر كجايي قابل خوانده شدن است. چه چيزي باعث اين همه شور و شوق براي انيميشن است؟ تعداد ابزارهاي ساخت كه در حال حاضر در دسترس طراحان است نقش بزرگي را ايفا مي‎كند. گنون مي‎گويد: «خيلي از اين ابزار صرفاً براي طراحان، توسعه‌دهندگان و ساير افراد غيرانيماتور در نظر گرفته شده است و رابط‎هاي قدرتمندي دارد كه به‌گونه‎اي طراحي شده تا پيچيدگي‎هاي ساخت انيميشن را ساده كند. اين باعث مي‎شود تا هر روز افراد بيشتري به‌سمت تجربه ساخت انيميشن بروند.»
وقتي در اختيار داشتن چنين ابزارهايي را با مرورگرهايي كه وظيفه نمايش چنين انيميشن‎هايي را به‌خوبي انجام مي‎دهد تركيب مي‎كنيد، به نتايج بزرگي در سال 2018 دست پيدا خواهيد كرد. مرورگرهاي امروزي مي‎توانند انيميشن‎هاي 60 فريم در ثانيه را حتي با فرمت وكتور به‌خوبي اجرا كنند. البته استفاده بيش از حد از انيميشن نيز تبعات خاص خود را دارد و بايد در ميزان استفاده از آن محتاطانه رفتار كرد، اما جاي بحث نيست كه وقتي به‌درستي از آن استفاده شود، مي‎تواند يك پروژه خوب را به عالي تبديل كند.

  2 -   رنگ‎هاي ماجراجويانه‎تر

يكي از مديران خلاق شركت طراحي Kagool، جيمز براون معتقد است طي يك سال گذشته شاهد افزايش ميزان استفاده از رنگ‎هاي متمايز در محيط‎هاي ديجيتال بوده‎ايم. يك مثال بارز در اين زمينه طرح تجاري ساخته شده براي ليگ برتر 2016/ 2017 است. (شكل 1) اين روند در سال 2018 نيز ادامه خواهد داشت. براون پيش‌بيني مي‎كند با ابزارهاي جديدي مثل Khroma كه به ما كمك مي‎كند روش‎هاي جذاب‌تري براي استفاده از رنگ پيدا كنيم، دور از انتظار نيست طراحان بيشتري را ببينيم كه روش‎هاي جديدي را براي استفاده از رنگ در ارائه تجارب استثنايي به كار گيرند. او مي‎گويد: «چيزي كه نگاه ما را جذاب‌تر مي‎كند اين است كه ببينيم چگونه مي‎توان رنگ را در كنار سفارشي‌سازي و شخصي‌سازي مورد استفاده قرار داد تا تجارب واقعاً منحصر به فردي را براي مصرف‌كنندگان ايجاد كرد.»

  3-  تايپوگرافي خلاقانه 

در نبرد خلق جذابيت‎هاي بصري، تايپوگرافي يك برگ برنده بزرگ محسوب مي‎شود و استفاده از آن در وب گسترش بيشتري پيدا كرده است. كلي مور مدير ارشد استراتژي محتوا در  99designs مي‎گويد: «تايپوگرافي يك ابزار قدرتمند است و استفاده بيشتر از آن نتايج بهتري به همراه خواهد داشت. بنابراين در حالي كه قلم‎هاي معمولي و ساده مثل Helvetica همچنان باقي خواهند ماند، طراحان به‌سمت استفاده از انواع مختلف طرح‎هاي حروف پيش خواهند رفت.» او پيش‌بيني مي‎كند سال 2018 شاهد بازگشت حروف غيرخطي به صفحات نمايش باشد و با تركيب رسم‌الخط‎هاي متفاوت در سايت‎ها يك تجربه كاربري پويا خلق شود. (شكل 2) اين حقيقت كه وضوح تصوير دستگاه‎ها در حال بيشتر شدن و به‌واسطه آن باعث افزايش عامل خوانايي مي‎شود، درهاي جديدي به‌سمت افزايش ميزان استفاده از قلم‎هاي سفارشي را باز مي‎كند. طراحان نه‌تنها از تايپوگرافي براي تأكيد روي يك موضوع استفاده مي‎كنند، بلكه از آن براي تأثيرات زيبايي‌شناسي نيز بهره مي‎گيرند. 

  4 -  داستان‌سرايي داده‎ها 

كريگ تيلور مدير ارشد ارزيابي تصوير در Ito World مي‎گويد: «2017 يك سال عالي براي طراحي بود. ما شاهد رونق توسعه انيميشن بصري بوديم و داده‎ها به‌شكلي ساختاريافته و ديدني ارائه شد. نبايد اين واقعيت را فراموش كرد كه اگر اين داده‎ها به‌شكل زيبا و منظم ارائه نشود، قابل هضم و درنهايت استفاده شدني نخواهد بود.» اين همان چيزي است كه تيلور نام آن را ارائه اطلاعات به‌شكل داستان‌پردازي مي‎گذارد. او مي‎گويد: «در حال حاضر تأكيد زيادي بر تأثير داستان‌سرايي از طريق طراحي وجود دارد. با اين شيوه انتقال اطلاعات اغلب پيچيده به‌شكلي ساده و قابل فهم به طيف گسترده‎اي از مخاطبان انجام مي‎شود.» 

   5-  استانداردسازي بين ابزارهاي طراحي 

در سال 2017 حتي يك روز هم بدون معرفي يك اپليكيشن، ابزار يا قابليت جديد از InVision, Adobe XD, Figma, Axure, Marvel, Vectr و سايرين سپري نشده است. برونو ورسا مي‎گويد: «بگذاريد اين طور بگوييم كه اگر شما هنوز هم همچنان از فتوشاپ براي طراحي رابط‎هاي كاربري خود استفاده مي‎كنيد، احتمالاً بايد نگاهي به اطراف بياندازيد و در كار خود تجديد نظر كنيد. 2017 سال ابزارهاي طراحي جديد بود:
Figma, Webflow, InVision Studio تنها چند نمونه از آن‌ها هستند. اين حجم از ابزار طراحي نشان‌دهنده آن است كه چگونه طراحي در حال تبديل شدن به يك عنصر اصلي در نحوه اداره كسب و كارها است.» (شكل 3) اما براون معتقد است اين روند يك چالش جديد براي شركت‎ها به همراه خواهد داشت. او مي‎گويد: «اگر 2017 با عرضه تعداد زيادي از ابزارها به اميد افزايش حق انتخاب ابزار در اين صنعت بود، اما از طرف ديگر اين سيل از محصولات با نااميدي همراه شد، زيرا همه مدعي بودند در اين صنعت بهترين هستند.»

  6 -  Flat design 2.0 

دوران طراحي تخت به سر نيامده است، اما در سال 2018 بايد خود را به‌گونه‎اي انطباق دهد تا بتواند با ساير عناصر مرتبط باشد. طراحي Flat 2.0 نام جديدي است كه به اضافه كردن ظرافت و عمق به هويت پيشين خود وابسته است. اما چگونه مي‎توان به چنين هدفي دست پيدا كرد؟ با شكستن چند تابو در طراحي مثل شيب‎ها و سايه‎ها. اما نگران نباشيد چنين كاري بايد با حفظ اعتدال انجام شود. (شكل 4) طراحي تخت تأثير زيادي روي برندهايي مثل اينستاگرام، استريت و آيكون‎هاي iOS اپل و نقش مهمي‎ در طراحي مجدد نمايه‎هاي شركت‎هاي بزرگي مثل دراپ باكس و مستركارت داشته است.

  7-  تصاوير شاد 

در سال 2017 شاهد استفاده بسيار بيشتري از تصاوير در وب‌سايت‎ها بوديم و اين تصادفي نبوده است. مور مي‎گويد: «نام‎هاي تجاري مي‎خواهند در اذهان باقي بمانند و براي تحقق اين هدف چه چيزي بهتر از استفاده از تصاوير كه يك روش جادويي براي بيان اهداف در يك وب‌سايت هستند.»
تصاوير بدون اينكه شما را درگير مسائل فني مربوط به كارايي و حفظ سادگي كنند، از لحاظ بصري جذاب هستند و هدف شما را بيان مي‎كنند. هيچ محدوديتي در فرم، اندازه و سبك تصاوير وجود ندارد و مي‎توان به‌راحتي از آن به‌عنوان يك عنصر پويا استفاده كرد.
اين گرايش تنها جنبه زيبايي‌شناسي ندارد. از تصاوير مي‎توان به‌عنوان شيوه‎اي كاملاً كاربردي براي ارائه يا توضيح اطلاعات استفاده كرد. هيچ‌كس تمايل به بازديد از يك وب‌سايت كسل‌كننده ندارد و كمي‎ رنگ و لعاب مي‎تواند جذابيت را دوچندان كند.

  8-  تكامل هوش مصنوعي 

هوش مصنوعي ديگر تنها مختص فيلم‎هاي علمي‎‌تخيلي نيست. قبلاً هم از هوش مصنوعي از طريق فناوري‎هايي مثل رابط‎هاي مكالمه (چت‌بات‎ها) در طراحي‎هاي وب بزرگ استفاده شده است. طبق گفته طراح محصولات eBay، الين لي، شما ممكن است حتي بدون توجه در كارهاي روزمره خود از هوش مصنوعي استفاده كرده باشيد.
يك اصطلاح جديد به‌نام هوش باريك مصنوعي (ANI) براي قدرت بخشيدن به دستيارهاي صوتي مثل گوگل هوم و سيري اپل مورد استفاده قرار گرفته است. از فناوري مشابه اين در آمازون، اسپاتيفاي و نتفليكس و دستگاه‎هاي هوشمند خانگي و در آخرين دستاوردها در خودروهاي خودران و چت‌بات‎ها استفاده مي‎شود.‌ جيم بويش مؤسس و مدير عامل Manifesto مي‎گويد: «همان طور كه مردم بيشتر به تعامل با روبات‎ها عادت مي‎كنند، شاهد افزايش استفاده از رابط‎هاي مكالمه در طراحي هستيم. پيش‌بيني مي‎شود يادگيري ماشيني و هوش مصنوعي در بسياري از سيستم‎هايي كه ما طي چند سال آينده با آن‌ها تعامل برقرار مي‎كنيم، معرفي خواهد شد.»
او معتقد است طراحي به اين شيوه به‌عنوان يك رسانه بينابيني رواج پيدا خواهد كرد. در بعضي موارد هدف نشان دادن هوش مصنوعي خواهد بود و گاهي نيز طراحي به‌شكلي انجام خواهد شد كه هوش مصنوعي در آن پنهان بوده و طبيعي به نظر برسد.

   9-  صفحه‌بندي‎هاي نامتقارن 

جنبش طراحي تعاملي كه از سال 2010 آغاز شد، تغييرات اساسي در طراحي وب به وجود آورد و اين امكان را در اختيار طراحان گذاشت تا سايت‎هايي بسازند كه به طور يكپارچه با دستگاه‎هاي مختلف سازگار باشد. براون مي‎گويد: «امسال شاهد طراحي‎هايي خواهيم بود كه محدوديت‎هاي طراحي تعاملي را كنار زده و خلاقيت بيشتري در آن به كار خواهد رفت. طراحي كه يكنواخت بودن صفحه‌بندي در آن اصلاح شده است.»
در اصل ايده طرح‎هايي كه با ساختار نامتقارن محدوديت‎ها را كنار مي‎زنند به سال 2015 برمي‎گردد. در آن سال اسپاتيفاي از يك طرح نامتقارن براي ارائه موسيقي سال استفاده كرد. چنين طرحي نشان‌دهنده خلاقيت و جسارت اين برند است. اين نوع از طراحي به يك رويكرد عادي تبديل شده است و راه خود را به وب‌سايت‎هاي بيشتري (نه لزوماً براي بهتر شدن) باز مي‎كند.

  10-  سازگاري بيشتر با موبايل 

2017 سال رونق وب موبايل بود، زيرا ميزان استفاده از آن سرانجام از مرورگرهاي دسكتاپ پيشي گرفت. اين به‌معناي آن است كه طراحان وب طي امسال و سال‎هاي پيش رو تمركز بيشتري روي مخاطبان موبايل خواهند داشت.
مور مي‎گويد: «با وارد شدن به سال 2018 انتظار مي‌رود نوآوري‎ها كاملاً به‌سمت كاربردهاي موبايل پيش برود. ايده‎هايي كه هرگز در محيط دسكتاپ شاهد آن نبوده‎ايم. در سال 2018 طراحي‎هايي ارائه خواهد شد كه با روش‎هاي هوشمندانه اطلاعات را سازماندهي مي‌كند و با زيبايي بصري و تمركز روي تعاملات و حركات از طريق آيكون‎ها و دكمه‎ها تجربه‎اي حرفه‎اي‎تر را در اختيار كاربران دستگاه‎هاي موبايل قرار مي‎دهد.

  11-  ايميل‎هاي جنبشي 

روب پيلو سرپرست طراحي ديجيتال Adestra مي‎گويد: «بيشتر از يك سال است كه حداقل در بريتانيا مردم سرانجام از ايميل‎هاي تعاملي موبايل خود يك گام فراتر گذاشته و به‌دنبال چيز تازه‎اي هستند. در واقع، هرچند هنوز هم برندهايي هستند كه به ما مراجعه مي‎كنند و مي‎خواهند برايشان قالب‎هاي تعاملي موبايل آماده كنيم، اما تقريباً همه آن‌ها سؤال مي‎كنند چه كار ديگري مي‎توانيم انجام دهيم؟»
او مي‎گويد براي اولين بار است كه Adestra استفاده مداوم از ايميل‎هاي جنبشي را تجربه مي‎كند. شيوه جديدي كه از CSS3 و HTML براي ايجاد تعامل در ايميل استفاده مي‎كند. گرايش به اين سمت از اين واقعيت ناشي مي‎شود كه كاربران بسيار با رابط كاربري به كار رفته در اپليكيشن‎هاي موبايل و وب‌سايت‎ها راحت هستند و با ديدن آن در محيط‎هاي ديگر از جمله ايميل خشنود خواهند شد.

  12-  رونق تجارت الكترونيك 

جمعه سياه، دوشنبه سايبري و حراج ديجيتال؛ بعدي چه خواهد بود؟ با قدرتمندتر شدن بسترهاي ارائه خدمات تجارت الكترونيك و گسترش امكانات قابل ارائه به مشتريان، در سال 2018 اين شيوه از كسب و كار رونق بيشتري خواهد گرفت.
كريستوفر داوسون مالك شركت Dowson Design مي‎گويد: «ما ذاتاً مصرف‌كننده هستيم و هميشه به چيزهاي بيشتري نياز داريم و اينترنت جايي است كه همه‌چيز در آن پيدا مي‎شود. سايت‎هايي مثل Deliveroo و Just Eat خودشان مالك هيچ رستوراني نيستند، اما تقريباً مي‎توانند هر نوع غذايي كه شما سفارش مي‎دهيد را آماده كنند. آمازون هم مالك هيچ فروشگاهي نيست، اما مي‎توانيم هر چيزي كه مايل هستيم را از آن تهيه كنيم. ما شاهد قابليت‎ها و امكانات نهفته در تجارت الكترونيك و در حال گذر از شيوه‎هاي خريد سنتي به‌سمت مدل كسب و كار تحت وب هستيم.»
با فراگير شدن خدمات ايميل جنبشي نقش آن در استراتژي تجارت الكترونيك فراگيرتر خواهد شد. با طراحي رابط‎هاي تجاري جديد امكان پيگيري سفارشات ساده‎تر و شخصي‌سازي آن بهتر انجام خواهد شد. ايميل‎ها مي‌توانند به‌شكلي كاملاً هوشمندانه سليقه و نياز خريد شما را شناسايي و بهترين پيشنهادات آنلاين را به شما ارسال كنند. انتظار مي‎رود تجارت الكترونيك در رسانه‎هاي اجتماعي نيز به يك موضوع عادي تبديل شود. شبكه‎هاي اجتماعي در حال اضافه كردن امكان خريد اقلام از طريق پيام‌رسان‎هاي خود هستند و كسب و كار آنلايني كه با طراحي هوشمندانه و كاربرپسند ارائه مي‎شود، ديگر زمان و مكان نمي‎شناسد.


تدوين و گردآوري:azim hoseiny



خدمات و محصولات

طراحی وبسایت

سئو و بهینه سازی

سیستم اتوماسیون اداری

پرتال های سازمانی

سامانه پیام کوتاه

تماس با ما

پست الکترونیک: ParastoTeam@gmail.com

آدرس: قم - خیابان معلم - مجتمع ناشران -

طبقه چهارم- دفتر تیم برنامه نویسی پرستو

تلفن: 9195423622 98 +

تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم برنامه نویسی پرستو بوده و محفوظ می باشد.